افزایش قدرت نظامی ایران

افزایش قدرت نظامی ایران

«درحالی که توجه آمریکا در عرصه جهانی به مناطق دیگر غیر از خاورمیانه معطوف شده، ایران به افزایش قابلیت های نظامی خود ادامه می دهد ...»
 
پایگاه یواس نیوز اند ورلد ریپورت (U.S. News & World Report) شرایط منطقه را به نفع ایران و متحدانش ارزیابی کرده و با ابراز نگرانی از افزایش قدرت نظامی تهران خواستار اقدام واشنگتن جهت مقابله با آن شده است.
    خلاصه ای از این یادداشت که با چاشنی "ایران هراسی" نگاشته شده، درپی می آید:     درحالی که توجه آمریکا در عرصه جهانی به صورت گسترده ای به مناطق دیگر غیر از خاورمیانه معطوف شده، ایران به افزایش قابلیت های نظامی خود ادامه می دهد.     این وضعیت سوالی را ایجاد می کند که واشنگتن و متحدان منطقه ایش چه طرحی درباره مقابله با افزایش قدرت ایران دارند؟     گسترش قدرت نظامی ایران شامل مجمومه ای از اقدامات می شود ازجمله، "پیگیری و به دست آوردن ابزارهایی برای توسعه تکنولوژی هسته ای و موشک های بالستیک"، "انجام آزمایش های موشکی دوربرد که به صورت روزافزونی پیچیده تر می شوند" و "ساخت تاسیسات زیرزمینی در لبنان برای تولید موشک ها و دیگر تسلیحات مورد نیاز گروه قدرتمند حزب الله".  
  این توسعه طلبی و افزایش قدرت ایران، توان این کشور را برای تهدید اسرائیل و حکومت های سنی تحت حمایت آمریکا در منطقه که در راس آنان عربستان سعودی قرار دارد تقویت می کند.     شرایط کنونی، دولت ترامپ را با مخاطراتی روبرو ساخته چراکه این دولت، تلاش های اوباما برای بهبود روابط ایران و آمریکا را کنار گذاشته اما تاکنون روش جایگزین جامعی را معرفی نکرده است.     "رکس تیلرسون" وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوال کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، استراتژی دولت ترامپ درقبال ایران را اینگونه تشریح کرد: سیاست ما دربرابر ایران عبارت است از "عقب راندن تسلط منطقه ای این کشور"، "مقابله با توسعه ایران به ویژه در عرصه فعالیت های هسته ای" و "حمایت از افرادی در داخل ایران که بتواند منجر به تغییر صلح آمیز حکومت این کشور شود".
    درحال حاضر سوال این است که آیا تیلرسون از طرف دولتی سخن می گوید که درباره این اقدامات اتفاق نظر دارد؟ و اگر چنین است، دولت آمریکا تا چه حد برای اجرایی کردن یک استراتژی جامع جدیت دارد که شامل این موارد می شود: "نظارت دقیق و سختگیرانه بر اجرای برجام توسط ایران"، "تشدید تحریم های اقتصادی علیه این کشور"، "روابط نظامی نزدیکتر واشنگتن با متحدان منطقه ای برای مقابله با تسلط ایران بر خاورمیانه" و "همکاری با افرادی در داخل ایران برای تغییر حکومت".     در پایان این یادداشت نیز از افزایش توان موشکی حزب الله لبنان که اکنون می تواند اکثر مناطق تحت کنترل رژیم اشغالگر قدس را هدف قرار دهد ابراز نگرانی شده و از دولت آمریکا خواسته است گام های بعدی را برای مقابله با ایران و متحدانش بردارد.
منبع:خبر نو



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : moslem_mt
تاریخ : پنج شنبه 22 تير 1396
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: